infoblokk top plusz 300px
esza logo jobb also 250px
  • nyito-1-bogacs-betuk
  • 01-fürdő-2
  • nyito-4-szolo-erdo
  • nyito-3-regi-pincek
  • 06-kilato
  • nyito-9-koncert
  • nyito-8-szureti-summas
  • nyito-7-bogacsi-to-UJ
  • nyito-6-strand
  • 07-templom
  • 09-hagyomany
  • 08-szineszliget

2024. május 12-én, vasárnap nyolcadik alkalommal került sor a Nemzet Színészeinek faültetésére a Színészligetben. A ligetben található piramistölgyek különlegessége, hogy azokat a Nemzet Színészei...

Intézményeinkben már 2023. március 14-én délelőtt elkezdődtek a nemzeti érzést erősítő programok.

2023-ban is megrendezik a népszerű Bo-Cse-Bükk Latyakfutást Bogács, Cserépfalu és Bükkzsérc összefogásával. Bajzát László – a mezőkövesdi vasember – szervezésében február 25-én rajtolhat a mezőny.

Kedvezményezett: Szomolya Község Önkormányzata
Projekt címe: Bogács, Szomolya és Eger települések között megvalósuló kerékpárosbarát fejlesztés Támogatás összege: 543,005 millió forint
Támogatás intenzitása: 100%
A projekt fizikai zárása: 2023.12.31.
Projekt azonosító száma: TOP-3.1.1-16-BO1-2017-00010


A PROJEKT BEMUTATÁSA

A projekt fő célja a hivatásforgalmi kerékpáros közlekedés infrastruktúrájának fejlesztése a Bogács – Szomolya - Eger településeket összekötő kerékpáros útvonal megépítésével. A megvalósuló kerékpárút kiépítésére született fejlesztési tervet a tervezett kerékpáros vonalon fekvő Bogács és Szomolya községek települési önkormányzatokból alakult konzorciuma készíttette el. A tervezett kerékpárforgalmi létesítmény Bogácsról indul és Szomolyáig tart.
A megvalósításra kerülő létesítmény csatlakozik a Bogács – Tibolddaróc - Tard, TOP-1.2.1-16 forrásból megvalósuló Bogácsot Tibolddaróccal összekötő kerékpárutakhoz.

A fejlesztés hatására biztosítottá válik a települések közötti hivatásforgalmú és szabadidős kerékpáros közlekedés biztonságos megvalósítása. Jelenleg a 3 sz. főút szolgálja főként az érintett települések megközelítésének gerincét, annak ellenére, hogy napi forgalma többszöröse a kerékpározásra alkalmas 2000 Ej / nap értéknek, jelentős forgalombiztonsági kockázatot eredményezve.
A megvalósuló fejlesztés azonban biztosítja a biztonságos közlekedési feltételeket valamennyi közlekedő számára.

A projektben a következő kerékpáros létesítmények kerülnek kialakításra:
• ­mezőgazdasági út 801,14 m,
• ­erdészeti út 2371,7 m,
• ­önkormányzati kiszolgáló út 365,94 m,
• ­kitáblázott kerékpáros létesítmény 7760 m.
• Összesen: 11 298,78 m

Az útvonal a két bükkaljai településen át, a természeti értékekben gazdag Bükki Nemzeti Park kiváló adottságokkal rendelkező természeti környezetben kerül kialakításra.
A létesítmények közvetlen gazdaságfejlesztési és foglalkoztatási kapcsolódással valósulnak meg, elősegítve a munkaerő mobilitás infrastrukturális feltételeit. A tervezett kerékpáros útvonal külterületi és lakott településrészen elhelyezkedő munkahelyeket köt össze a belterülettel, a települések központjában a nyomvonal mellett található gazdasági, szolgáltató, kereskedelmi, közösségi és közszféra intézmények érintésével. A létesítmények megépítésével a települések összekötése, valamint Bogács, Szomolya területének teljes átkelési szakasza kerékpározhatóvá válik.

Bogács és Szomolya között jelenleg is élénk kerékpáros forgalom tapasztalható, a munkaerő mobilitás irányát tekintve Szomolyáról jelentős számban járnak dolgozni Bogácsra. A jelen projektben megépítésre kerülő létesítmény csatlakozik a TOP-3.1.1 pályázat keretében megvalósuló Mezőkövesd – Bükkzsérc települések közötti kerékpárúthoz (TOP-3.1.1-15-BO1-2016-00023), ezáltal a Mezőkövesd is biztonságosan elérhetővé válik a Szomolyai lakosok számára is.

A kerékpáros létesítményeknek (mezőgazdasági és erdészeti út) a közúti forgalomtól történő elválasztásával a közút kapacitásának növelését valamint a balesetveszély csökkentését is eredményezi. A tervezett kerékpáros létesítményeknek elő kell segítenie a tervezési terület kerékpáros forgalommal való feltárását, a napi utazások esetén fő közlekedési eszközként gyalogos, kerékpáros vagy közösségi közlekedési módot választók részarányára vonatkozó indikátor növelésének elősegítését, és ezzel hozzájárul a szén-dioxid csökkentésére vonatkozó stratégia megvalósításához.

A megépítendő kerékpáros-hálózathoz való kapcsolódással, a munkahelyek, közintézmények, kereskedelmi-, szolgáltató- és oktatási létesítmények kerékpárral való megközelíthetősége számottevően javul, vonzóbb települési környezet alakul ki az itt élők és a vállalkozások számára az érintett településeken.
A fejlesztési koncepció felállítása során figyelembe vételre került a meglévő kapcsolódó kerékpárforgalmi létesítmények elhelyezkedése, a meglevő adottságok, terepviszonyok, a beépítési viszonyok, telekhatárok, a meglevő közművek elhelyezkedése, a forgalmi viszonyok, és a növényzet állapota is.

A tervezés során fontos szempont volt, hogy a települések belterületén részben az épített környezet védelme, részben költségtakarékosság céljából, amennyiben az Útügyi Műszaki Előírásoknak való megfelelés biztosítható, illetve ahol az adottságok lehetővé teszik, előnyben részesüljön a kerékpáros létesítmények kijelölése a meglévő közlekedési felületeken.

A fejlesztés elősegíti a már megvalósult kerékpárutak hálózatosodását csatlakozva a megépült Mezőkövesd-Bükkzsérc, és a tervezett Bogács – Harsány - Miskolc kerékpárúthoz. A projekt kerékpáros létesítménye csatlakozna a Miskolc-Bogács kerékpáros útvonalhoz és a Mezőkövesd – Bükkzsérc útvonalhoz is.
A létesítmények a települések közigazgatási területe szerinti szakaszolással konzorciumban valósulnak meg. Az építési engedélyeket az önkormányzatok a közigazgatási terület szerint szakaszolva kérik meg, a kerékpáros létesítmények megvalósítását és fenntartását saját közigazgatási területükre eső szakaszok vonatkozásában vállalják, a fenntartási karbantartási költségeket saját költségvetésükből fedezik.

A tervezett létesítmények megvalósítása során idegen terület igénybevételére is sor kerül. A beruházás az állami közút területét és magántulajdonú ingatlanokat is érint. A magántulajdonú ingatlanok esetében kisajátítási eljárás lefolytatása szükséges legkésőbb a projekt fenntartási időszakának lezárásáig. Az állami tulajdon esetében a KKK, mint tulajdonosi hozzájárulás kiadására jogosult vagyonkezelői és tulajdonosi hozzájárulásának beszerzése és a jogcímet biztosító bérleti szerződés megkötése szükséges a kapcsolódó mérföldkőhöz. Az állami tulajdonon történő fejlesztést az Önkormányzatok idegen tulajdonon végzett beruházásként tartják nyilván a könyveikben.

Kötelezően megvalósítandó tevékenységként a projektben az infrastrukturális elemekhez kapcsolódóan szemléletformáló akció kerül megvalósításra a kerékpáros közlekedés népszerűsítése és közlekedésbiztonsági célú szemléletformáló kampány keretében.

A beruházás biztosítja a biztonságos közlekedési feltételeket valamennyi közlekedő számára. A projekt a közúti közlekedésről szóló 1988.I.tv.8.§(1a) bekezdésével összhangban került tervezésre valamennyi érintett közlekedő igényeinek a figyelembevételével.
A fejlesztés egyik közlekedő számára sem teremt a meglévőnél kedvezőtlenebb helyzetet.

A projektben vállalt célértékek:
Kialakított kerékpárosbarát települések vagy településrészek száma 2 db.
Közlekedésbiztonsági fejlesztést megvalósított települések száma 2 db.
Kialakított kerékpárforgalmi létesítmények hossza 11,29878 km

Kitáblázott kerékpáros létesítmény önerőből kerül megvalósításra.

 

 

{nomultithumb}